Direktlänk till inlägg 26 juli 2011
Den Japanska manga kulturen har miljoner av fans världen över. En sak läsarna ofta vill veta är: Varför Japan? Vad är det med det japanska systemet som har gjort det möjligt att producera manga. Vi tar en titt bakom kulisserna på några av de faktorer som gjort japansk manga en konstnärlig genre som står vid sidan av romaner och filmer.
Ett skäl är den framträdande roll som redaktör. Det första steget i serialisering av någon manga börjar med konstnären och redaktören sitter ner tillsammans för att gå igenom en berättelse. Konstnären arbetar vid grov storyboard som kallas "namn". I detta skede är manga bara en grov skiss med enkla ritningar och dialog. När redaktören ger detta utkast klartecken, kommer arbetet igång på riktigt. Om konstnären fastnar, är redaktör den perfekta personen att ge råd. Många manga verk har lyfts till en högre nivå med en touch av snabba råd från redaktören. Från konstnärens synpunkt är redaktören en kreativ partner och nära vän, som delar konstnärens oro och ser till att arbetet flyter på smidigt. Det har sagts att redaktören bidrar med cirka 30 procent av vad som gör en manga framgångsrik.
Att lyssna på läsarnas åsikter är också mycket viktigt, veta hur de reagerar efter ett avsnitt eller säsong. Bra feedback kan ha en direkt effekt på hur manga utvecklar sig, Redaktören fungerar också som en promotor, organiserar läsare och händelser, erbjuder signerade presenter, och kommer med idéer för att öka försäljningen av mangan. En annan viktig del av redaktörens jobb är att gräva och vårda nya talanger.
Det unika redaktionellt system som finns i japanska manga tidningar har spelat en avgörande roll i att manga har bivit en global framgång. Ett bra exempel på hur systemet fungerar kan ses i röstsystemet som infördes av Shonen Jump Manga tidningen. Varje nummer av tidningen finns ett vykort som ber läsarna att rösta på sin favorit serie. Redaktörerna ställer då upp olika serier efter popularitet i nästa nummer, med de mest populära historierna som förekommer närmare på framsidan av tidningen. Impopulära serier är ofta skär baserade på resultaten av dessa undersökningar. Om läsarna tappar intresset för en serie så slutar sannolikt tidningen att skriva om den serien.
Nakada Kenichi, en japansk manga redaktör med många års erfarenhet från Shogakukan, en av Japans största förlag, säger att Japans unika redaktionella infrastruktur är en av de stora styrkorna i den japanska manga industrin. "Jag skulle säga att det tog nästan ett halvt sekel att bygga det system vi har idag, till att vi kan producera en sådan mängd högkvalitativ manga. De enorma lager av gamla manga är en annan styrka för industrin i Japan. Vi har en lång historia av försök och misstag, alla har olika typer av olika idéer prövats i alla typer av genre. Det är självklart att ha ett sådant stort lager av idéer varit en enorm fördel för manga i Japan. "
Kumagai Kyoko, en av Nakada populära mangatecknare säger att. "Det finns ett behov av att vara bättre än nästa person, och att komma med större framgång. Denna känsla av konkurrens sporrar människor och hjälper till förfina deras färdigheter ", säger hon. "Förekomsten av duktiga assistenter är också viktigt. Jag har två serier på språng just nu. Varje episod är 30 sidor. Det skulle vara omöjligt för mig att komma upp med så mycket material alldeles själv, så jag tar alltid hjälp av minst fem assistenter. Små detaljerna är viktiga, bakgrunden till exempel, saker som karaktärerna håller i sina händer, och så vidare. Kvaliteten på den totala produkten lider om du försummar detaljerna, så jag insisterar alltid på att få allt helt rätt, ner till minsta detalj. "
Det är tack vare Japans unika system och arbetet som de passionerade konstnärerna och författarna ägnar sina liv åt som har gjort att den japanska mangan har blivit ett globalt fenomen!
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | |||||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 | 12 | 13 | 14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
|||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||
|