Direktlänk till inlägg 5 augusti 2011
En bransch vid ett vägskäl
De senaste tjugo åren har animebranschen efterhand vuxit enormt i ekonomisk styrka, mycket tack vare det gradvis ökande intresset för anime utanför Japan. Den globala marknaden för animesändningar och animerelaterade varor överstiger idag 145 miljarder kronor, vilket motsvarar nästan en tiondel av Sveriges BNP. Men trots de stora framgångarna är japansk anime ännu inte alls lika marknadsstyrd som Disneys produktioner, menar Yamaoka.
– Inom animebranschen har man inte lärt sig göra avancerade marknadsanalyser, så man kan inte annat än låta framgångsrika regissörer göra ännu mer som de själva vill. Och därför finns naturligtvis förutsättningar för regissörerna att skapa egensinniga och originella verk.
Under 2004 satsades det mer än någonsin på animefilmer för biograferna. De tre tyngsta regissörerna inom anime, Miyazaki, Oshii och Otomo, kom med varsin ny film. Dessa filmer hade alla en budget på uppemot 130 miljoner kronor, vilket är astronomiska siffror jämfört med vad man tidigare varit van vid inom animebranschen. Dessa 130 miljoner kan jämföras med de dryga 50 miljoner som satsades på den största svenska filmen 2004, Colin Nutleys The queen of Sheeba’s pearls. Yamaoka tycker att det ska bli intressant att se vad dessa storsatsningar får för betydelse för animebranschen.
– Vi står vid ett vägskäl när det börjar satsas enorma pengar på anime. Och i vilken riktning branschen kommer att gå beror väldigt mycket på om dessa storsatsningar lyckas eller inte. Om de inte lyckas, kommer branschen kanske gå tillbaka till att bara vara något för de inbitna fansen. Eller så försöker man kanske göra mer som Disney, alltså att man gör verk baserade på marknadsanalys. Problemet är bara att Disney har en väldigt lång erfarenhet av att producera tecknad film på det här sättet. Inom den japanska animebranschen finns det fortfarande ingen kunskap om hur man arbetar utifrån marknadsanalyser. Så det är verkligen svårt att förutsäga hur anime kommer att utvecklas i framtiden.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |||
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |||
22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |||
29 | 30 |
31 | |||||||
|